fbpx

„Messy Play“ aneb „nepořádné hraní“ pro výuku (nejenom) angličtiny

Že jste o tom nikdy neslyšela?

Když se nám v Anglii narodil Sam, hledala jsem skupinky pro maminky s malými dětmi, kde bych si mohla v klidu poklábosit a malý by si našel kamarády.

Najít takovou skupinku je docela jednoduché. Pořádají je místní spolky, kostely nebo speciálně určená centra, která opravdu najdete i v malých vesničkách. Často je najdete pod názvy „Stay and Play“.

Stay & Play = zůstaň a hraj si

Scházejí se jednou nebo dvakrát do týdne a nabízejí širokou škálu aktivit. Divila byste se, ale už pro děti, které leží na podložce a třeba jen koukají do stropu. Není vzácností potkat se s maminkami a jejich ratolestmi už v šestinedělí.

Mateřská v Anglii končí po devíti měsících, kdy je maminka doma. (Je-li tedy na mateřské třeba měsíc před narozením, mateřskou má pouze do 8. měsíce miminka.) Může s dítkem zůstat doma celý jeden rok, zaměstnavatel jí však už nemusí držet místo a přijde také o placenou podporu.

Protože některé maminky, které se svými miminky chodí na Stay and Play, mají doma i starší dítko, které ještě nechodí do školy, můžou ho do 4 let vzít do herny s sebou.

Lekce jsou buď za drobné vstupné nebo úplně zadarmo, jsou většinou strukturované a pokaždé je na co se těšit.

Jak probíhají Stay and Play?

Na začátek se většinou zpívají básničky a písničky v kroužku. Děti si mohou vypůjčit různá štěrchátka, cinkátka, rýží naplněné Kinder vajíčka, jednoduché bubínky nebo triangly a písničky doprovázet. Hudba hraje buď z mp3ky nebo se zpívá a tancuje, chodí se v kruhu, cvičí se, ukazuje rukama, nohama…

Vždycky následuje nějaká připravená zábava. Jednou se peče, jindy tvoří – maluje vodovkami, prstovými barvami, staví z kostek, tvoří z plastelíny, maňásci z ponožek, kuličkové dráhy z toaletních papírů…

V centru jsou vždy přichystané stolečky s aktivitami a děti si je během návštěvy mohou všechny vyzkoušet. Nebo si vyzkouší jen některé, které je zaujmou a baví. A když nebaví, jsou většinou bokem připravené opičí dráhy, odrážedla nebo knihovničky a na zemi roztáhnuté deky, kam si mohou děti lehnout a odpočinout.

Ke konci hodiny všichni pomáhají uklízet, sedne se zase do kruhu a buď se čtou pohádky, nebo se zpívají písničky na rozloučenou, hraje se divadlo…

Během celého dopoledne chodí zaměstnanci centra nebo organizátoři akce mezi spokojenými maminkami a dětičkami a tiše je fotí. Fotografie pak během aktivit vytisknou a maminky si je mohou s dětmi vystříhat a nalepit do alba, které si vyrábějí jako památku na své návštěvy.

Stolečky MESSY PLAY

Každý týden nechybí stoleček, na kterém je přichystaná tzv. „MESSY PLAY“. Možná ji znáte pod pojmem „SENSORY PLAY“, ale je o hodně nepořádnější. „Mess“ znamená v překladu doslova „nepořádek, binec, chaos“, ale hra asi ještě nemá oficiální český ekvivalent.

Jde o to, že si děti hraním vyzkoušejí, osahají a pohrají s různými materiály, povrchy, strukturami a je jim tímto procesem dovoleno dělat trošku nepořádek. Nepochopte to špatně. Děti nesmějí házet věcmi kolem sebe a úmyslně znehodnocovat prostředí, ve kterém se nacházejí. Neznamená to ani, že by si hrály v něčem špinavém, nebo nehygienickém. Je jim pouze dovoleno poznávat svět všemi svými smysly.

Připravené krabice s materiály jsou většinou tematicky zaměřené a korespondují i se zbytkem dopoledního programu. Věřím, že pokud povolíte uzdu své fantazii nebo se necháte inspirovat na internetu či Pinterestu, najdete spoustu nápadů jak na ně sami. (Hledejte pod „messy play“ / „messy tray“ / „sensory bin“ apod.) 

10 nápadů na to, co může krabice „messy play“ obsahovat:

Nenechte se odradit!

Většina maminek určitě odradí spousta nepořádku, které tato aktivita dokáže napáchat. Věřte mi, že není šťastnější dítě než to, které necháte skákat v kaluži, hrát si s blátem, nebo stavět hrad z písku.

Vloni, když jsme kopali bazén a odhazovali hlínu vedle na hromadu, dlouho na nás zvonily děti sousedů s vlastní lopatkou nebo rýčem, jestli si můžou jít pohrát. Byly všechny od písku a hlíny až za ušima, večer jsem měla ucpaný odpad i pračku, ale odměnou mi byly jiskřičky v očích mých spokojených kluků, několik bunkrů, díra jako do pekla a nestíhala jsem se divit, jak vydrží celé odpoledne bez mé asistence.

Pokud necháte dítě vyhrát si tímto způsobem, dopřejete mu tím nejméně 5 benefitů.

5 benefitů "nepořádného hraní"

Hra vzbudí zvědavost, představivost a bádání.

Neexistuje žádný špatný nebo správný způsob, jak vykonávat „messy play“. Když dáte dítěti nějakou hračku, většinou ho omezíte možnostmi a funkcemi, s jakými si s danou hračkou mohou hrát. Třeba autíčko. Pojede sem, tam, maximálně když jezdí na baterky, dítě zmáčkne knoflík. 

Ne v messy play. Dítě si samo věci nahmatá, očichá, prozkoumá, bude chtít trávit dlouhé hodiny zjišťováním, co všechno to umí, co všechno se dá. Nastartujete jeho zvědavost a rozproudíte fantazii.

Dítě se naučí a zdokonalí v koncentraci a nacvičí navazující dovednosti, které jsou nutné pro nástup do školy.

Začne přemýšlet nad svými pokusy a objevy a bude je vám chtít sdělit. Rozvine své učební dovednosti, aniž by si to uvědomovalo, bude se muset na aktivitu soustředit a bude si také zlepšovat jemnou motoriku, správný úchop a uvolňovat zápěstí, což je základní předpoklad k nácviku písma později v jeho vývoji.

Podpoří se jeho schopnost hrát si samostatně.

Dnešní děti mají problém sami se zabavit, pohrát si. Jsou zvyklí chodit do družin, kroužků, dělat sporty a čekají, že jim rodiče, vychovatelé i trenéři připraví aktivitu na míru. Všechno je nudí, nic je nebaví. „Messy play“ v tomto může pomoct. A řeknu vám, není to jenom záležitost batolat. Kolikrát se sama přichytím, jak si dlouhou chvíli spokojeně hraji s kinetickým pískem nebo playdough svých dětí.

Dítě si upevňuje svou fyzickou zdatnost.

Dítě si rozvíjí, uvědomuje a upevňuje své pohyby, koordinuje je a zpřesňuje. Učí se pracovat s jednoduchým nářadím a podporuje kontakt oko-ruka, který je velice důležitý pro správnou nauku psaní a například i používání příboru.

Last, but not least: „Messy Play“ podporuje komunikaci a napomáhá jazykovému rozvoji.

Jak jsem vypozorovala na „Stay and Play“, tato aktivita není jenom „patláním“ s různými médii a materiály, ale především také společenskou událostí mezi dětmi a jejich maminkami. Batolata, která neuměla ani slovíčko, musela používat gesta, miminku, pobídku, ukázání, když si chtěla vyměnit hračku, nástroj nebo médium. Maminky jim předměty pomáhaly pojmenovávat, popisovat, nebo je pobízely k dalšímu přemýšlení pomocí vhodných otázek.

S dětmi, které již dokáží mluvit můžete trénovat slovíčka k danému tématu. Ptát se: „What´s this?“ „What sound does it make?“ „What is it good for?“ „What can you do with it?“ „Is it big / small / round / oval / smooth / rough / sharp / warm / cold / …?„.

Messy play v hodinách angličtiny

Moc ráda bych zařadila „messy play“ do svých hodin angličtiny, protože jsem viděla a vidím u svých dětí, jaké vnáší výhody a radost do dětské hry. Snad jednou, až budu mít na výuku vlastní prostory. Pevně doufám, že jsem inspirovala všechny z vás, které učíte, lektorujete nebo vedete své vlastní děti.

Co jsem si ve svých hodinách nechala a nedám na to dopustit, je používání plastelíny. Funguje to výborně na předškolácích i dětech v 5. třídě. Plastelínu mám po ruce na online lekcích a jakmile to situace dovolí, chtěla bych také vyzkoušet na svých dospělých studentech offline. Více o plastelíně v hodinách si můžete přečíst v mém příštím článku.

Budu ráda za vaši zpětnou vazbu, like článku i sdílení. 😊

 

Už jste si stáhla můj volně dostupný e-book s inspiracemi, jak se angličtině můžete doma věnovat se svým dítkem a naučíte ho tak mít ji rádo? Stáhnout si jej můžete zde.

3 názory na “„Messy Play“ aneb „nepořádné hraní“ pro výuku (nejenom) angličtiny”

  1. Míšo, krásný článek. Tohle je cesta, která mě táhne. Jen někdy ještě musím doma „messy play“ rozdýchávat:-D Ale ty dětský oči, ty jsou nej:-)

    1. Úplně ti, Baru, rozumím. 😊 Doma volím vanu nebo aspoň slídu přes stůl a tvoření do krabice. Když to jde, provozujeme to venku. V UK to v herničkách fungovalo báječně, škoda, že u nás jsem nic podobného zatím nenašla.

  2. Pingback: Plastelína při učení cizího jazyka - Michaela KARKOŠKOVÁ

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Míša Karkošková