Že jste o tom nikdy neslyšela?
Když se nám v Anglii narodil Sam, hledala jsem skupinky pro maminky s malými dětmi, kde bych si mohla v klidu poklábosit a malý by si našel kamarády.
Najít takovou skupinku je docela jednoduché. Pořádají je místní spolky, kostely nebo speciálně určená centra, která opravdu najdete i v malých vesničkách. Často je najdete pod názvy „Stay and Play“.
Stay & Play = zůstaň a hraj si
Scházejí se jednou nebo dvakrát do týdne a nabízejí širokou škálu aktivit. Divila byste se, ale už pro děti, které leží na podložce a třeba jen koukají do stropu. Není vzácností potkat se s maminkami a jejich ratolestmi už v šestinedělí.
Mateřská v Anglii končí po devíti měsících, kdy je maminka doma. (Je-li tedy na mateřské třeba měsíc před narozením, mateřskou má pouze do 8. měsíce miminka.) Může s dítkem zůstat doma celý jeden rok, zaměstnavatel jí však už nemusí držet místo a přijde také o placenou podporu.
Protože některé maminky, které se svými miminky chodí na Stay and Play, mají doma i starší dítko, které ještě nechodí do školy, můžou ho do 4 let vzít do herny s sebou.
Lekce jsou buď za drobné vstupné nebo úplně zadarmo, jsou většinou strukturované a pokaždé je na co se těšit.
![](https://michaelakarkoskova.cz/wp-content/uploads/2021/04/stay-n-play-1024x853.png)
Jak probíhají Stay and Play?
Na začátek se většinou zpívají básničky a písničky v kroužku. Děti si mohou vypůjčit různá štěrchátka, cinkátka, rýží naplněné Kinder vajíčka, jednoduché bubínky nebo triangly a písničky doprovázet. Hudba hraje buď z mp3ky nebo se zpívá a tancuje, chodí se v kruhu, cvičí se, ukazuje rukama, nohama…
Vždycky následuje nějaká připravená zábava. Jednou se peče, jindy tvoří – maluje vodovkami, prstovými barvami, staví z kostek, tvoří z plastelíny, maňásci z ponožek, kuličkové dráhy z toaletních papírů…
V centru jsou vždy přichystané stolečky s aktivitami a děti si je během návštěvy mohou všechny vyzkoušet. Nebo si vyzkouší jen některé, které je zaujmou a baví. A když nebaví, jsou většinou bokem připravené opičí dráhy, odrážedla nebo knihovničky a na zemi roztáhnuté deky, kam si mohou děti lehnout a odpočinout.
Ke konci hodiny všichni pomáhají uklízet, sedne se zase do kruhu a buď se čtou pohádky, nebo se zpívají písničky na rozloučenou, hraje se divadlo…
Během celého dopoledne chodí zaměstnanci centra nebo organizátoři akce mezi spokojenými maminkami a dětičkami a tiše je fotí. Fotografie pak během aktivit vytisknou a maminky si je mohou s dětmi vystříhat a nalepit do alba, které si vyrábějí jako památku na své návštěvy.
![](https://michaelakarkoskova.cz/wp-content/uploads/2021/04/sensory-play1-1024x853.png)
Stolečky MESSY PLAY
Každý týden nechybí stoleček, na kterém je přichystaná tzv. „MESSY PLAY“. Možná ji znáte pod pojmem „SENSORY PLAY“, ale je o hodně nepořádnější. „Mess“ znamená v překladu doslova „nepořádek, binec, chaos“, ale hra asi ještě nemá oficiální český ekvivalent.
Jde o to, že si děti hraním vyzkoušejí, osahají a pohrají s různými materiály, povrchy, strukturami a je jim tímto procesem dovoleno dělat trošku nepořádek. Nepochopte to špatně. Děti nesmějí házet věcmi kolem sebe a úmyslně znehodnocovat prostředí, ve kterém se nacházejí. Neznamená to ani, že by si hrály v něčem špinavém, nebo nehygienickém. Je jim pouze dovoleno poznávat svět všemi svými smysly.
Připravené krabice s materiály jsou většinou tematicky zaměřené a korespondují i se zbytkem dopoledního programu. Věřím, že pokud povolíte uzdu své fantazii nebo se necháte inspirovat na internetu či Pinterestu, najdete spoustu nápadů jak na ně sami. (Hledejte pod „messy play“ / „messy tray“ / „sensory bin“ apod.)
10 nápadů na to, co může krabice „messy play“ obsahovat:
- Hromadu domácí plastelíny (PlayDough) v různých barvách, ovoněnou různými vonnými esencemi, vykrajovátka, válečky, hmoždíře, lisy, korálky, třpytky aj.
- Písek / mouku / luštěniny / syrové těstoviny aj. s bábovkami, lopatkami, kornoutky na zmrzlinu, kamínky, sítky, trychtýři, víčky od PETek, knoflíky nebo třeba písmenky…
- Nastříkanou pěnu na holení, posypanou potravinářským barvivem…
- Roztok do bublifuků a různě tvarované bublifuky na foukání…
- Vodu nebo kostky ledu s loďkami, kačenkami, rybičkami a pruty s připevněnými magnety, nalévátka, mlýnky, cedníky…
- Po domácku vyrobenou sněhovou hmotu, zvířátka, která bydlí na Antarktidě, Postavičky Eskymáků a lego kostky na postavení iglú.
- Měsíční povrch připravený z písků, třpytek, postavičky astronautů, kamínky, raketoplány a ruličky od toaleťáků na přesévání písku.
- Hlínu nebo písek a zahrabanou zeleninu (mrkev, brambory, petržel…).
- Uvařené špagety obarvené potravinářským barvivem a různou broučí a hmyzí havěť.
- Domácí prstové barvy a velký arch papíru, kam si děti mohou razítkovat své nohy a ručky…
Nenechte se odradit!
Většina maminek určitě odradí spousta nepořádku, které tato aktivita dokáže napáchat. Věřte mi, že není šťastnější dítě než to, které necháte skákat v kaluži, hrát si s blátem, nebo stavět hrad z písku.
Vloni, když jsme kopali bazén a odhazovali hlínu vedle na hromadu, dlouho na nás zvonily děti sousedů s vlastní lopatkou nebo rýčem, jestli si můžou jít pohrát. Byly všechny od písku a hlíny až za ušima, večer jsem měla ucpaný odpad i pračku, ale odměnou mi byly jiskřičky v očích mých spokojených kluků, několik bunkrů, díra jako do pekla a nestíhala jsem se divit, jak vydrží celé odpoledne bez mé asistence.
Pokud necháte dítě vyhrát si tímto způsobem, dopřejete mu tím nejméně 5 benefitů.
![](https://michaelakarkoskova.cz/wp-content/uploads/2021/04/sensory-play-1024x853.png)
5 benefitů "nepořádného hraní"
Hra vzbudí zvědavost, představivost a bádání.
Neexistuje žádný špatný nebo správný způsob, jak vykonávat „messy play“. Když dáte dítěti nějakou hračku, většinou ho omezíte možnostmi a funkcemi, s jakými si s danou hračkou mohou hrát. Třeba autíčko. Pojede sem, tam, maximálně když jezdí na baterky, dítě zmáčkne knoflík.
Ne v messy play. Dítě si samo věci nahmatá, očichá, prozkoumá, bude chtít trávit dlouhé hodiny zjišťováním, co všechno to umí, co všechno se dá. Nastartujete jeho zvědavost a rozproudíte fantazii.
Dítě se naučí a zdokonalí v koncentraci a nacvičí navazující dovednosti, které jsou nutné pro nástup do školy.
Začne přemýšlet nad svými pokusy a objevy a bude je vám chtít sdělit. Rozvine své učební dovednosti, aniž by si to uvědomovalo, bude se muset na aktivitu soustředit a bude si také zlepšovat jemnou motoriku, správný úchop a uvolňovat zápěstí, což je základní předpoklad k nácviku písma později v jeho vývoji.
Podpoří se jeho schopnost hrát si samostatně.
Dnešní děti mají problém sami se zabavit, pohrát si. Jsou zvyklí chodit do družin, kroužků, dělat sporty a čekají, že jim rodiče, vychovatelé i trenéři připraví aktivitu na míru. Všechno je nudí, nic je nebaví. „Messy play“ v tomto může pomoct. A řeknu vám, není to jenom záležitost batolat. Kolikrát se sama přichytím, jak si dlouhou chvíli spokojeně hraji s kinetickým pískem nebo playdough svých dětí.
Dítě si upevňuje svou fyzickou zdatnost.
Dítě si rozvíjí, uvědomuje a upevňuje své pohyby, koordinuje je a zpřesňuje. Učí se pracovat s jednoduchým nářadím a podporuje kontakt oko-ruka, který je velice důležitý pro správnou nauku psaní a například i používání příboru.
Last, but not least: „Messy Play“ podporuje komunikaci a napomáhá jazykovému rozvoji.
Jak jsem vypozorovala na „Stay and Play“, tato aktivita není jenom „patláním“ s různými médii a materiály, ale především také společenskou událostí mezi dětmi a jejich maminkami. Batolata, která neuměla ani slovíčko, musela používat gesta, miminku, pobídku, ukázání, když si chtěla vyměnit hračku, nástroj nebo médium. Maminky jim předměty pomáhaly pojmenovávat, popisovat, nebo je pobízely k dalšímu přemýšlení pomocí vhodných otázek.
S dětmi, které již dokáží mluvit můžete trénovat slovíčka k danému tématu. Ptát se: „What´s this?“ „What sound does it make?“ „What is it good for?“ „What can you do with it?“ „Is it big / small / round / oval / smooth / rough / sharp / warm / cold / …?„.
Messy play v hodinách angličtiny
Moc ráda bych zařadila „messy play“ do svých hodin angličtiny, protože jsem viděla a vidím u svých dětí, jaké vnáší výhody a radost do dětské hry. Snad jednou, až budu mít na výuku vlastní prostory. Pevně doufám, že jsem inspirovala všechny z vás, které učíte, lektorujete nebo vedete své vlastní děti.
Co jsem si ve svých hodinách nechala a nedám na to dopustit, je používání plastelíny. Funguje to výborně na předškolácích i dětech v 5. třídě. Plastelínu mám po ruce na online lekcích a jakmile to situace dovolí, chtěla bych také vyzkoušet na svých dospělých studentech offline. Více o plastelíně v hodinách si můžete přečíst v mém příštím článku.
Budu ráda za vaši zpětnou vazbu, like článku i sdílení.
Už jste si stáhla můj volně dostupný e-book s inspiracemi, jak se angličtině můžete doma věnovat se svým dítkem a naučíte ho tak mít ji rádo? Stáhnout si jej můžete zde.
![](https://michaelakarkoskova.cz/wp-content/uploads/2021/02/Vystrizek-1.png)
Jsem vášnivá lektorka angličtiny, jazyková mentorka a autorka ebooků o angličtině.
Ráda probouzím v malých i velkých nadšení pro angličtinu a věřím, že se ji dokáže naučit úplně každý.
Vedu individuální online lekce pro ženy a malé děti do 5. třídy.
Díky svým dlouholetým zkušenostem ze zahraničí pomáhám cestovatelským snílkům roztáhnout křídla a dávám jim jazykovou svobodu plnit si na cestách své sny.
Míšo, krásný článek. Tohle je cesta, která mě táhne. Jen někdy ještě musím doma „messy play“ rozdýchávat:-D Ale ty dětský oči, ty jsou nej:-)
Úplně ti, Baru, rozumím. 😊 Doma volím vanu nebo aspoň slídu přes stůl a tvoření do krabice. Když to jde, provozujeme to venku. V UK to v herničkách fungovalo báječně, škoda, že u nás jsem nic podobného zatím nenašla.
Pingback: Plastelína při učení cizího jazyka - Michaela KARKOŠKOVÁ