fbpx
lekce angličtiny děti

10 kroků k povedené lekci angličtiny pro školkové děti

Nachystáte si skvělou lekci, přípravy vám zaberou celý víkend ne-li týden, máte nastříhané a zalaminované obrázky, flash karty, celou tašku propriet, naučenou novou básničku, písničku, vytištěné pracovní listy a těšíte se na další lekci.

Děti přicházejí do třídy a začínají si hrát s hračkami, od kterých je nemůžete odtrhnout i když byste chtěli už začít. Konečně uděláte kroužek, nebo se všichni usadí, podle toho, jak jste zvyklí, ale Anička musí čůrat, Lucinka pořád odbíhá za hračkami a Zuzanka nepřestává v mateřském jazyce vykládat o svých zážitcích a o tom, kdo ji po hodině vyzvedne. Toník celou lekci mlčí a nechce spolupracovat a Pavlík čeká u dveří na konec lekce. 

Dovedete lekci zdárně do konce, ale jste na zbytek dne vyšťaveni tak, jako byste vyšli tisícovku. Celý zbytek týdne přemýšlíte, kde děláte chybu, co by se dalo vylepšit a jak na lekci ještě více děti zaujmout.

Poznáváte se? Čtěte dál, ukážu vám 10 DROBNÝCH ZMĚN, které mi pomohly mé začátečnické kodrcance překonat a nyní se z lekcí radují jak děti tak já.

1. Nachystejte si prostor

Všechno k lekci mám předem nachystané na místě. Ze zkušenosti jsem vypozorovala, že není dobré chystat věci na místo, když už jsou děti ve třídě. Dá jim to příležitost a čas najít si jinou zábavu a „párty začíná“. Když tuto příležitost nemáte, nechejte děti sedět v kroužku nebo u stolečku a něčím je zabavte (puzzle k tématu, omalovánka, tichá pošta aj.).

2. Dojděte si s dětmi na záchod

Než děti dovedu do třídy, zastavíme u záchodků a kdo potřebuje, jde se vyčůrat. Je to jako řetězová reakce. Když potřebuje jeden, většinou potřebuje většina. Vyhneme se pak vyrušování v lekci.

3. Připravte si usazení

Pokud začínám lekci na zemi, mám už předem připravené podsedáky v polokruhu, takže děti sedají přímo na ně a čekají. Pokud začínáme v kroužku a děti by mohly o podsedáky zakopnout, děláme ihned kroužek.

4. Mějte jasný plán a buďte připraveni

Každá lekce má daná pravidla a části:

Děti milují RUTINU a díky tomu přesně ví, co je čeká. Každou část pak aspoň trošku obměňuji – pomocí flash karet, reálných předmětů, TPR, her apod. k danému tématu, ale i umístěním (na koberečku, na zemi, u stolečku, ve stoje…). Co si budeme – děti milují PŘEKVAPENÍ. Je potřeba střídat klidné a rychlejší aktivity a zbytečně děti nepřetěžovat rozsáhlým vysvětlováním. Podávejte stručné a jasné instrukce a zapojujte hodně neverbální komunikaci a názornost. 

Žádná lekce není tak nikdy dvakrát stejná, i když děláme to stejné. V Jihovýchodní Asii prodávají lidé na ulicích ručně dělané předměty. Prodejců je tolik, že vám přijde, že jsou i produkty stejné. Přesto potřebují prodat, proto na to odpovídají: „Same, same, but different.“ S tímto kredem seženete také trička na každém rohu.

angličtina děti

Tip pro začínající lektory:

Ze začátku můžete špatně odhadnout přípravu na lekce a připravit se moc anebo málo. Proto vám ze začátku doporučuji mít po ruce plán na dvě lekce dopředu a přesně vědět, čím budete pokračovat a navazovat. V případě čehokoliv nenadálého tak můžete s přehledem IMPROVIZOVAT.

5. Kiss 💋 - Keep It Super Simple

Nesnažte se zbytečně lekce „předimenzovat“ co se obsahu a náplně týče. V jedné lekci si vystačíte klidně jen s jedním materiálem/pomůckou, kterou můžete použít na tisíc způsobů. Takovou pomůckou jsou třeba barevné šátky. Můžete na nich procvičovat barvy nebo pohybové úkony (utíkat s nimi, chodit pomalu, rychle, létat, vyhazovat je, podávat si je v kruhu, skákat po nich aj.), hrát hry („Change place if…“) aj.

Stejně tak vybírejte jednoduché a chytlavé básničky či písničky, které si děti pomocí názornosti, doplňujících obrázků či známé melodie snadno zapamatují a můžou hned začít prozpěvovat. Dlouhé, složité písničky s neznámou melodií děti rychle unudí a dají jim příležitost poohlídnout se po něčem „zajímavějším“.

6. Opakujte, opakujte, opakujte

Děti potřebují již zmiňovanou rutinu a zároveň se nová slovíčka, básničky i písničky naučí OPAKOVÁNÍM. Proto doporučuji nové básničky zopakovat několikrát již v hodině, kdy jsou probírány, a písničky nebo básničky opakovat alespoň 4 – 6 lekcí, aby měly děti dostatečný čas vše pojmout. Už po lekci slýchávám děti prozpěvovat nové říkanky rodičům v šatně.

7. Připravte si pomůcky pro všechny

Také se mi osvědčilo vytvořit pomůcky pro všechny děti. Nechtějí se jen koukat, chtějí si vše sami vyzkoušet a hrát. 

Zrovna tento týden jsme měli Halloweenskou lekci. S čarodějnickou čepicí na hlavě jsem dětem ukázala flash kartu čarodějnice s koštětem (z knížky Room on the Broom) a v mystery boxu jsem pro každého měla nachystané koště ze svítících tyčinek, které jsem pro ně předem připravila.

Procvičili jsme díky tomu novou básničku o čarodějnici lákající děti na své koště, aby se společně proletěli a postrašili okolí. Koště jsme zároveň použili jako ukazovátko na procvičení barev, které probíráme už tři lekce a také jsme na něm létali rychle, pomalu a zastavovali dle básničky, kterou se děti k barvám již naučili. Výroba nebo nákup pomůcek se časově i finančně prodraží, ale zůstane vám do dalších let a opravdu funguje.

angličtina děti

8. Připravte se na nečekané

Školkové děti také docela často bývají nemocné a na lekcích chybí. Stalo se mi, že z 12 přišly třeba jen 2. Buďte i na toto připraveni! Dokážete udržet pozornost u dvou dětí? Budete pokračovat v látce dál nebo více opakovat? Dokážete nečekaně IMPROVIZOVAT?

Když se malé děti po delší době vracejí do kolektivu, mohou být zase trošku nerozhodné nebo smutné, že jim něco uteklo. (Navíc vás jako lektora vídávají méně často než paní učitelky ve školce a nemusí být na vás „zvyklé“.) 

Z těchto důvodů už tři roky chystám jednoduché webovky pro rodiče pomocí Google Sites, kde vkládám informace a odkazy na Youtubová videa o tom, co jsme na lekcích probírali. Rodiče prosím, aby během týdne nebo nepřítomnosti písničky alespoň dětem pouštěli. Zabere mi to více času, ale ve výsledku se mi to moc osvědčilo a na lekcích pak vrátilo.

9. Zakončete lekci

Před rozloučením hodnotíme s dětmi lekci. Většinou je čeká malé překvapení, pozornost nebo kokino. Nebo také ne. Jak děti namotivovat aby na konci lekce odměnu dostaly? O tom se rozepíšu v následujícím článku.

10. Je v pořádku, když...

…si to uděláte po svém! 

Když jsem začínala učit angličtinu pro malé děti, přečetla jsem spoustu knih, prošla si nespočet kurzů, školení, sledovala jsem všechny skvělé lektory na sociálních sítích, snažila se najít ty nejlepší metody. Stálo mě to hodně času, peněz a nervů a byla jsem akorát zoufalá. Každý lektor měl svou unikátní a zaručenou metodu, vlastní pracovní sety i pomůcky a já dostala pocit, že když jeden je lepší než druhý, jak já se jim všem můžu vyrovnat? 

Od každého lektora i z každé metody jsem si vzala to nejlepší, ne všechno mi sedlo a se vším jsem se ani neztotožnila, přimíchala k tomu kousek sebe a teď to s láskou předávám malým dětem. Vidím, jak je lekce baví, což mi dává energii k dalšímu tvoření. Protože ačkoliv si mnozí myslí opak, učit malé děti angličtinu není jenom o půl hodině hraní. Kdo s tím má zkušenosti mi dá určitě za pravdu. 🙂

Máte také zkušenosti s vedením lekcí angličtiny? Co se vám osvědčilo a co naopak ne? Napište mi do komentářů, ať se můžeme vzájemně inspirovat.

3 názory na “10 kroků k povedené lekci angličtiny pro školkové děti”

    1. Děkuji Baru. Učili jsme se:

      Zoom, zoom, zoom, (třeme rukama o sebe)
      come onto my broom. (lákáme na koště)
      Zoom, zoom, zoom,
      come onto my broom.
      If you want to fly tonight, (držíme koště a máváme s ním jakože létáme)
      to give a spook and give a fright.
      Zoom, zoom, zoom,
      come onto my broom.
      5-4-3-2-1-BOO!

  1. Pingback: Jak namotivujete nejmenší děti na lekcích angličtiny? - Michaela KARKOŠKOVÁ

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Míša Karkošková