fbpx
Angličtina pro děti

Jak namotivujete nejmenší děti na lekcích angličtiny?

Motivace je základním hnacím motorem nás všech vedoucí k dosažení určitého cíle. Vyjadřuje souhrn radosti, zvídavosti, pozitivních pocitů, radostného očekávání, které podporují nebo tlumí jedince, aby něco konal nebo nekonal. (Wikipedie

Jak namotivovujete nejmenší děti na lekcích angličtiny k tomu, aby dávaly pozor, spolupracovaly, nevyrušovaly ostatní děti a navíc směřovaly ke splnění společnému cíli?

V předešlém článku 10 kroků ke zdárné lekci angličtiny pro školkové děti jsem se rozepsala o drobných změnách, které jsem postupem času aplikovala pro pohodovější lekce s nejmenšími dětmi. Na konci každé lekce mám připravenou drobnost, kterou si děti mohou odnést domů – jelikož nejsem velký zastánce kokin, jsou to třeba nafukovací balonek, barevná atrapa diamantu, malá magnetka nebo výrobek k tématu, který si spolu během lekce vyrobíme. Je to něco, na co se děti těší a během týdne jim připomene lekce angličtiny.

Odměna za zásluhu

Ze začátku své praxe jsem na konci lekce udělala kroužek, písničku na rozloučení a rozdala dárečky nebo sdělila, že si výrobky mohou děti vzít domů. Platilo to pro všechny, takže odměnu dostaly i děti, které se v lekci nechovaly zrovna ukázkově. Odměna se časem stala samozřejmostí a tak nějak se mi minula účinkem

Doma používáme s dětmi tabulku na ledničce, kam připisujeme puntíky nebo body a na základě bodů na konci týdne dostávají kluci kapesné. Kluci se pak přes týden snaží, aby si mohli koupit co chtějí nebo přišetřit na něco většího. Potřebovala jsem vytvořit podobnou tabulku do lekcí, ale tak, aby mě při deseti dětech časově v lekci neomezovala. Proto jsem tyto prázdniny přemýšlela a hledala nápady jak na to.

Barometr zásluh

Nakonec jsem narazila na systém, který jsem dětem na první hodině česky vysvětlila a začala ihned aplikovat. Podle typu skupinky (menší/větší děti, převažující holčičky nebo kluci…) jsem vymyslela barometr na téma, které děti zajímá (medvěd-les, princ-zámek s princeznou…), které jsem vystavila na viditelné místo. (Vlastně jsem obrázky vytiskla, zalaminovala a nalepila na magnetickou folii, takže je používám jako magnety na tabuli.)

Angličtina pro děti

Po každém úkolu se zeptám: “What time is it? What time is it?” a ukážu na hodinky. Děti už vědí: “It ´ s time to move the…” A jdeme se společně podívat k tabuli. Potom se zeptám: “Shall we move the … this way?” a ukazuji směrem od cíle. Děti odpovídají, že ne: „No!“ Ptám se dál: “Shall we move the … that way?” a ukazuji směrem k cíli. Děti vesele pokřikují: “Yes!” V tento moment o kousíček posunu postavičku směrem k cíli (nebo v případě “zlobení” někoho ze skupinky směrem dál od cíle). 

Děti vědí, že dojde-li hrdina na konci lekce do svého cíle, čeká je odměna. Vědí také, co se stane, když do něj hrdina nedorazí. Stalo se mi to jen jednou a děti byly tak nešťastné, že si od té doby dávají velký pozor, aby se to už neopakovalo.

Děti angličtina

Jak to funguje?

Co se mi díky tomuto podařilo dosáhnout? Lépe se mi učí v namixovaných skupinkách, kde jsou starší a mladší děti. Ty starší samy korigují menší děti ke správnému chování v hodině. Perfektně to funguje i v jednotných skupinkách. V případě drobných niancí upozorním na hrdinu a děti vědí, že je potřeba “dávat pozor”.

Jaké metody ke zvýšení motivace používáte vy? Co se vám nejvíce osvědčilo? Pojďte se společně inspirovat v komentářích! Mé připravené postavičky v .pdf k instantnímu použití na lekcích si můžete ZAKOUPIT ZDE>>.

1 názor na “Jak namotivujete nejmenší děti na lekcích angličtiny?”

  1. Pingback: Jak (ne)učit děti nová slovíčka? - Michaela KARKOŠKOVÁ

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Míša Karkošková